در این تحقیق به مباحثی در مقولة عصمت از دیدگاه یهودیت و مسیحیت پرداخته شده است. فصل اول در خصوص عصمت وحی، شامل سه گفتار است: در گفتار اول، به معنای لغوی و اصطلاحی عصمت پرداخته میشود؛ گفتار دوم، معنای وحی و مراحل آن را دربرمیگیرد و گفتار سوم نیز به طرح عصمت وحی در یهودیت و مسیحیت میپردازد. فصل دوم، درباره انبیا در عهدین (عتیق و جدید) است که سه گفتار دارد تحت عناوین:
الف) عصمت پیامبران در دریافت و ابلاغ وحی که در آن به دو عنوان پرداخته میشود: اول، ایجاد عصمت با نزول روح خدا در انبیا و غیر انبیا و دوم، محافظت خداوند از کلام خویش؛
ب) عصمت عملی انبیا در یهودیت و مسیحیت؛
ج) عصمت حضرت عیسی(علیه السلام) در ابلاغ وحی و عمل.
در پایان این فصل، عصمت انبیا و مسیح (علیهم السلام) جمعبندی میگردد.
در فصل سوم، به این موضوع پرداخته میشود که یهودیان و مسیحیان به جز پیامبران، پاپ، کلیسا، شاگردان، کاتبان، فریسیان، اجماع علما و... را معصوم میدانند. در گفتار اول، به عصمت وحی پرداخته میشود، در گفتار دوم، تفاوت عصمت در کاتولیک، ارتدکس و پروتستان بیان میگردد، و آخرین گفتار به نقش روحالقدس در عصمت و ارشاد کلیسا، پاپ، رهبران، نویسندگان و اجماع علما و... در اعتقاد مسیحیان میپردازد.
فصل چهارم که آخرین بخش این نوشتار است، تعارضها در معنای مورد قبول اهل کتاب در باب عصمت مورد بررسی قرار میگیرد که این تناقضات در سه گفتار تبیین میشود:
1. گناه کردن پیامبران که در کتب مقدس بیان شده است؛
2. معصوم نبودن پاپ، کلیسا، کاتبان کتب مقدس و...؛
3. نهضت اصلاح دینی جنبشی علیه عصمت ادعایی مسیحیان.
در پایان این تحقیق به دو عنوان، عصمت و تثلیث و واژهنامه به طور اختصار پرداخته شده است.