صفحه نخست دربارۀ ما تماس با ما پیوندها RSS کل مطالب
چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396     Wednesday 26 April 2017
پنجشنبه 8 آبان 1393
ملاک تشخیص یاران امام زمان/ آمال و آرزوی اولیای الهی به آخرالزمان منتهی می‌شود
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛
ملاک تشخیص یاران امام زمان/ آمال و آرزوی اولیای الهی به آخرالزمان منتهی می‌شود

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ملاک تشخیص یاران امام زمان(عج) را متصف بودن به چهار ویژگی عنوان کرد و گفت: کسی که بخواهد بداند چه اندازه در مسیر یاری حق و امام زمان(عج) قدم برداشته است باید ببیند این چهار ویژگی مهم در او پیدا می شود یا خیر؟

حجت الاسلام سید احمد رهنمایی، عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، به تبیین رابطه عاشورا و مهدویت پرداخت و ابراز داشت: از حضرت آدم(ع) تا خاتم الانبیا(ص) و بعد از ایشان ائمه اطهار(ع)، آمال و آرزوهایشان به آخرالزمان منتهی می شود و تمام همت و سعی شان برای زمینه سازی این دوران مهم است. آخر الزمانی که همه کمالات، خوبی ها و فضیلت ها در آن جمع شده است.

وی افزود: تنها دین اسلام تمام ظرفیت های آخر الزمان را دارا است، چرا که هر چه خوبی و کمالات در ادیان الهی از آدم(ع) تا خاتم(ص)بوده، در اسلام جمع شده است. و بنای الهی بر آن بوده که دین اسلام، دین آخر الزمان باشد. بنابراین پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برای رسیدن به این دوران باید تلاش های مضاعفی انجام می دادند به همین خاطر، تمام اذیت هایی که برای تمام پیامبران قبل از پیامبر خاتم(ص) صورت گرفته با سختی ها و رنج هایی که توسط ائمه اطهار(ع) کشیده شده برابری نمی کند چرا که ایشان در پایان راه قرار گرفته و باید تمامی ظرفیت ها را به کار بگیرند. حتی از جان، مال، خانواده، فرزندان و آبروی خود نیز گذشتند.

عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) در ادامه به نقش ماندگار امام حسین(ع) در امتداد تلاش های اهل بیت(ع) برای رسیدن به آخر الزمانی بافضیلت اشاره کرد و گفت: وقتی که نوبت به امام حسین(ع) شد تمام همت و ظرفیت خود را برای بقای این دین، تقدیم حضرت حق کردند و به واسطه این خون فشانی گفته می شود دین اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است و این قبیل فداکاری، در طول تاریخ بی مانند است.

وی با اشاره به فراز «اَکْرَمَنى بِکَ اَنْ یَرْزُقَنى طَلَبَ ثارِکَ مَعَاِمامٍ مَنْصُورٍ مِنْ اَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ» از زیارت عاشورا و ارتباط عاشورا با حضرت ولی عصر(عج)، ابراز داشت: در بسیاری از زیارات منقول از اهل بیت(ع) به تصریح از قیام عاشورا و ارتباط آن با امام زمان(عج) اشاره شده است که نمونه بارز آن در زیارت عاشورا مشاهده می شود.

حجت الاسلام رهنمایی اقامه نماز، ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر را سه مشخصه اصلی یاران امام زمان (عج) دانست و اظهار داشت: بر اساس روایات وارده در باب آخرالزمان، آیه ۴۱ حج «الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّـهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» در وصف انصار الله است به قرینه آیه قبل که می فرماید«ولینصرن الله من ینصره» و نمونه بارز و کامل انصار الله، یاران امام مهدی(عج) هستند.

وی افزود: این آیه بیان می کند که وقتی اصحاب امام زمان(عج) بر زمین تسلط پیدا کرده و حکومت تشکیل می دهند آیین خداوند را با چهار چیز ترویج می کنند. اولین آن ها اقامه نماز است که بهترین راه ارتباطی خلق با خالق است و ادای زکات دومین رکن این اوصاف و بهترین راه ارتباطی با خلق خداوند را است و آخرین اوصاف یاوران امام عصر(عج) امر به معروف و نهی از منکر است که از پایه های اساسی ساختن یک جامعه متمدن اسلامی به شمار می‌رود.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ملاک تشخیص یاران امام زمان(عج) در زمان حال را متصف بودن به این چهار ویژگی عنوان کرد و گفت: کسی که بخواهد بداند چه اندازه در مسیر یاری حق و انصار الله بودن و یاری امام زمان(عج) قدم برداشته است باید ببیند این چهار ویژگی مهم را در او پیدا می شود یا خیر؟

وی یکی از شاخصه های حکومت قائم آل محمد را تعهد نداشتن نسبت به حاکمان ظلم و جور دانست و ابراز داشت: موضع امام زمان(ع) در مقابل گردن کشان و زورمداران، کاملا شفاف است، آن حضرت وقتی ظهور می کنند بر کعبه تکیه داده و خطاب به عالَم می فرمایند «ألا یا أهل العالم إن جدی الحسین(ع) قتلوه عطشانا» این رمز حرکت حضرت(ع) است که به صورت آشکار بیان می شود.

حجت الاسلام رهنمایی در پایان سخنان خود گفت: اهل بیت(ع) به تناسب زمان مجبور بودند از حق خود بگذرند و در مواردی، پنهانی حرف خود را می زدند تا اسلام پایه گذاری شود اما از میان ائمه اطهار(ع)، امام حسین(ع) و امام زمان(ع) به صورت آشکار و علنی قیام خود را آغاز می کنند، همچنان که در زمان استادان امام خمینی(ره) قیامی صورت نمی گرفت چرا که حوزه در آن زمان تازه شکل گرفته بود و برای مستحکم شدن پایه های حوزه علمیه انقلابی انجام نشد، اما امام راحل، وظیفه نداشتند که همانند استادان خود عمل کنند و فرصت را مناسب دیده و قیام علنی را آغاز کردند.

کد مطلب : 808
اظهار نظر درباره اين مطلب
آدرس ايميل  
نظر شما  
 نمايش آدرس ايميل
ارسال اين مطلب به دوستان
ارسال اين مطلب به دوستان
دريافت فايل مطلب
دريافت فايل مطلب
نسخه قابل چاپ
نسخه قابل چاپ