آیا مسأله ولادت و غیبت، ساخته نواب اربعه نیست؟
بعضی درصدد القاء آن هستند که ولادت را نواب یا فقهاء شیعه ساختهاند، باید گفت ولادت را بسیاری از بزرگان اهل سنت باور دارند و تنها در کتاب گزارش لحظه به لحظه از میلاد نور نوشته دانشمند محقق علیاکبر مهدیپور 20 تن از بزرگان صاحب کتاب اهل سنت از هر چهار فرقه مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی نام برده شده است که به ولادت فرزند امام حسن عسگری(علیه السلام) اعتقاد دارند و بعضاً معتقدند همو مهدی موعود است.
کسی که چنین ادعایی کند با روایات فراوانی که غایب شدن امام را قبل از ولادت ایشان خبر داده است و در تمام کتابهای معتبر شیعی نقل شده است، چه میکند؟ ابن صباغ که از نویسندگان اهل تسنن است در کتاب الفصوص المهمه میگوید:
و کان الخبر بغیبته ثابتاً قبل وجوده.
خبر غایب شدن امام دوازدهم با کتابهای نوشته شده قبل از ولادتش ثابت شده است.
بسیاری از اصحاب ائمه پیشین «کتاب الغبیه» داشتهاند که اساساً عنوان کتاب خبر از وقوع چنین حادثهای در آینده میداد و نام این کتابها در کتب رجال مانند «رجال نجاشی» ثبت است حال این همه مدرک را کنار بگذاریم و بگوییم بزرگان بعد از رحلت امام عسگری(علیه السلام) ناچار به شایع کردن غیبت شدند؟
حتی دو مرحلهای بودن غیبت نیز در روایات امامان مورد اشاره بوده است و در کتابهای روایی که قبل از ولادت امام نوشته شده است، موجود است. از اول قرار بود یک مرحله به صورت سفارت و داشتن واسطه باشد تا مردم شوکه نشده و غیبت امام را بتوانند تحمل کنند و در مرحله بعد سفارت تمام شده و نیابت عامه آغاز گردد. حتی ابن صباغ به این دو مرحله بودن اشاره دارد «و له قبل قیامه غیبتان» بنابراین دو مرحلهای بودن از اول طرحریزی شده بود.