چکیدهدرباره آیه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیرا»(انسان: 8) در میان مفسران فریقین، مباحث گوناگونی شکل گرفته است که عمدتاً به سبب نزول این آیه برمیگردد. شیعه به استناد دلایل متقن درونمتنی و برونمتنی تنها سبب نزول مرتبط با اهلبیت را پذیرفته وبه هیچ روی عام بودن آیه را نمی...
گونهشناسی کارکردی مفهوم مهدویت با تکیه بر گزارشات تاریخیمهدی فرمانیان ارانی . حامد قرائتیچکیدهمنابع و مستندات نظری و علمی مهدویت در اندیشه اسلامی به برکت اهتمام بزرگان و عالمان دینی از آموزههای مشترک فرق اسلامی به شمار میرود که به تفصیل در منابع حدیثی، کلامی و تاریخی مورد توجه قرار گرفته است. اما آنچه موجب بروز و ظهور تعاریف،...
چکیدههرچند هنوز زوایا و ابعاد بسیاری از پدیده مدعیان دروغین مهدویت ناگفته یا نامکشوف مانده، اما _ برخلاف گذشته _ اکنون دادههای علمی درخور توجهی درباره این موضوع در دسترس است. گفتنی است مدعیان دروغین مهدویت با وجود همانندی و همسویی بیشتر مصادیق آن در گستره تاریخ اسلام، در ذات خود یکی نیستند؛ بلکه به لحاظ ماهوی و نیز لحاظ جانبی، طیفی از ادعاهای ...
چکیدهپرسش از چیستی فواید و اثرگذاری امام غایب در سیر تکاملی انسانها، پرسشی است که پس از اثبات لزوم وجود امام و مبانی عقلی و نقلی آن طرح میشود. در یک انگاره حداقلی، امام جایگاهی همانند جایگاه دیگر حاکمان با قید عدالت دارد. این نوع تلقی علاوه بر تقصیر در تبیین جایگاه امامت با دوره غیبت امام، دچار سردرگمی در تحلیل نقش امام است. در آیات قرآن ...
چکیدهیکی از مدعیان دروغینی که در سالهای اخیر با استفاده از ابزار جهل، عدهای از سادهدلان را فریفته است، احمد بن اسماعیل معروف به احمد الحسن است. وی که خود را با چهار واسطه فرزند امام مهدی میخواند مدعی است پس از پایان یافتن عمر شریف امام مهدی دوازده نفر از فرزندان آن حضرت _ که همگی مهدی و قائم هستند _ به ترتیب جانشین ایشان خواهند ...
چکیدهامام غایب را تعبیر متناقضنما گفتهاند؛ زیرا امام هدایتگری را بر عهده دارد و ناپیدایی و ناشناختگی امکان هدایتگری را از بین میبرد. این شبهه، از غفلت از نقش امام در عصر غیبت برمیخیزد. امام در عصر غیبت، همۀ شئون و مسئولیتهای امامت را بر عهده دارد و تفاوت او در شیوهای است که به سبب حفظ ناشناختگی باید به ...
چکیدهفرم و محتوا دو مقوله اصلی اثر هنری به شمار میآیند. فرم همان صورت اثری هنری است و معنا و محتوای اثر هنر، چیزی است که مخاطب از اثر هنری برداشت میکند. تاریخ زیباییشناسی شاهد جدال این دو مفهوم بوده و با توجه به رابطه آنها و اهمیت یکی بر دیگری، در برخی اندیشهها و مکتبهای مختلف، بر اساس آن هنر و زیبایی تعریف و تفسیر ...
آنچه در اين مجموعه ميخوانيم :مهدویت و اخلاق جنگ و صلح دكتر فرح رامينمهدويت، معنويت و جهانيشدن ليلا حسينيانجهانيشدن و دکترین مهدويتمحمدقاسم عرفانيوظايف استراتژيک دولت زمينهساز محسن قنبريانچشمانداز، هيئت فکري و طرح و برنامه دکترين مهدويت دكتر مرتضي صادق عملنيكنقش مبلغان ادیان در راهبرد منجی...
آنچه در اين مجموعه ميخوانيم :رابطه علماي شيعه با حكومت در عصر غيبت سيد مهدي طاهريبررسی و مقایسه ملاکهای توسعه با عصر ظهور حجةالاسلام احمدرضا صفادكترين مهدويت؛ چيستي، خاستگاه، ضرورتها و راهکارها حديث نادري، پيمان بيگمحمدي، آزاده قياسيدر سايهسار ظهور؛ ويژگیهای فرهنگی، سياسی و اقتصادی جامعه منتظر ...
چکیدهعلمای اهلسنت، مهدویت را یک باور اصیل اسلامی و برگرفته از روایات صحیح میدانند. مفسران آنان نیز با الفاظ صریح یا بیان روایات و تحلیلهای در ضمن تفسیر، اعتقاد خود را به این باور اعلام کردهاند؛ اما برخی از آنان متأثر از افرادی مانند ابنخلدون، در صحت این باور تردید کرده، با تمسک به اشکالهایی همچون عدم اعتماد به روایات ...
چکیدهتوجه به مبدأ و معاد و نیز انسانشناسی و هستیشناسی در تنظیم روابط اخلاقی انسان با خود، خدا و سایر موجودات تأثیری مستقیم دارد. نهاد امامت، در شناخت انسان از این موضوعات دارای نقشی اساسی است و از انحراف فکری در این حوزهها جلوگیری میکند.مرجع و معیار شناخت فضایل و رذایل در اسلام، قرآن و سنت است؛ ولی این دو منبع به مبیّن و مفسر ...
چکیدهاز جمله شبهاتی که از سوی اهلسنت دربارۀ موضوع مهدویت صورت گرفته، زندگی امام زمان سرداب منزل امام حسن عسکری است. پرسش شبههآمیز برخی معاندان این است که چگونه امام مهدی بدون آب و غذا به زندگی خود در این سرداب ادامه میدهد؟ حال آنکه هیچگاه شیعیان سرداب غیبت را مکان زندگی و نیز محل شروع ظهور و خروج حضرت حجت ندانسته...
چکیدهاین پژوهش به مطالعه نقش معلم در زمینهسازی ظهور و تحقق جامعه عدل مهدوی میپردازد. در این نوشتار، رسالت نظام آموزشی با تأکید بر مؤلفه معلم و نقش و رسالت وی در تربیت نسل منتظر و در نهایت، ایجاد آمادگی، زمینه و بستر مناسب در اجتماع و فراتر از آن در جهان برای ظهور منجی موعود حضرت مهدی(عج) تبیین میشود.روش پژوهش کیفی _ توصیفی است و با ...
چکیدهبیگمان تحقق اخوت و همدلی با زدودن تیرگیهای تفرقه و جدایی، بستری لازم برای عزّت و شکوه یک ملت و زمینه رشد و تعالی آنان خواهد بود. بدینروی یکی از مهمترین بایستههای اخلاقیِ زمینهسازان حاکمیت جهانی منجی موعود، ستیز با آشفتگیهای تفرقه و جدایی و نیز فراگیری روحِ وفاق و خُلق همدلی و سازواری در عرصههای گوناگون ...
در جامعه زمینهساز، شرایط لازم برای پذیرش ولایت و حاکمیت حضرت حجت (عج) فراهم است. چنین جامعهای از خانوادههای کوچک شروع میشود و گسترۀ جهان اسلام را دربر میگیرد. اما متأسفانه ...
فهرس المندرجاتفلسفة الاخلاق المعدة للظهور (التمحيص والتمهيد) ... الدكتور فيصل غازي الحيدرينمط الحياة المعدة والممهِّدة للظهور ... بتول مرزوق رجاء الشريميمحورية دور المرأة و نمط الحياة ... هدى محمد مهدي الصالحالتربية والتعليم على ضوء المشروع الحضاري للإمام الخميني ... الدكتور حسين صفيالدينالإستراتيجيات والحلول للأخلاق المعدة والممهدة للظهور في ...
فهرس المندرجاتدور علامات الظهور في هندسة الدین ... الدکتور نصرتالله آیتیالتربية الواعية طريق التمهيد المحور الثاني: التربية الممهدة والإعداد للظهور ... هدى محمد الصالحولاية الفقيه والأبعاد الكونية للتحقق المهدوي دراسة فلسفية سياسية ... الدکتور محمد عبداللاويالحكومة المهدوية ... الدكتور خليل خلف بشيرالأبعاد الإنسانية لمسؤولية التمهيد في زمن الانتظار ...
فهرس المندرجاتالاستراتجيات الفنونية للتمهيد للظهور البهي للإمام صاحب الأمر ... محسن وهيب عبدالإمام المهدي: الكتاب الناطق في الادب ... الدكتور أحمد الهاشميالخطاب النهضوي للإعلام المهدوي ... نورة لعروسيمكانة عقيدة المهدوية في فكر المفكرين المسلمين في عصر الحداثة ... الدكتور رضي موسوي الجيلانيدور مسألة الانتظار في تشكيل النظام السياسي للجمهورية ...