تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : ۱۵۴۱
۰
plusresetminus
گزارش دیدارهای بیستمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت؛ دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با معاونین و مدیران پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء
دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی دکترین مهدویت با آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام پور سید آقائی مدیر موسسه آینده روشن و مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم با ارائه گزارش مبسوطی از روند فعالیت های بیستمین همایش دکترین مهدویت با موضوع «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان»، ضمن اشاره به موضوع همایش سال بعد با عنوان انتظار و موانع یهود، ایشان را از فعالیت های همایش مطلع کرد.
آیت الله اراکی نیز ضمن عرض خوش آمد گویی و خدا قوّت برای دست اندرکاران برگزاری بیستمین همایش دکترین مهدویت ابراز داشتند موضوعی که قصد دارید برای همایش سال بعد انتخاب کنید، موضوع بسیار خوبی است. یک نکته ای که با توجه به حوادث اخیر جهان بسیار قابل توجه و تامل است این است که به عقیده بنده، خداوند متعال یهود را برای یک دوره آزمایشی در مرحله آخر جهان یعنی دوره آخر الزمان (دوره نبیّ اکرم و امّت نبیّ اکرم) انتخاب کرده است. به این معنا که اراده اولیه خدا بر این تعلق گرفته است که حکومت عدل جهانی ابتدا توسط اولیاء الله صورت گیرد و سپس توسط کسانی که تسلیم امر خدا و مطیع ولیّ امر خدا هستند. خداوند متعال برای این امر، ابتدا بنی اسرائیل را انتخاب نمود (و لقد إخترناهم علی عِلمٍ علی العالَمین «سوره دخان، آیه 32») و حتّی مطابق تعبیر مرحوم امام (ره)، مقصود حضرت موسی از اعطاء حسنه در دنیا در آیه «و اکتُب لنا فی هذه الدّنیا حسنة و فی الآخرة حسنة» (سوره اعراف، آیه 156)، برقراری حکومت الهی است که قرآن در ادامه می فرماید: «فَسَأکتُبُها للّذین یتّقونَ و ...» که آیه مذکور نشان از این دارد که ممکن است خداوند متعال امتیازی که به یک امّت داده است را از آنان پس بگیرد. پس بنی اسرائیل نامزد برای برقراری حکومت الهی شدند همانطور که قرآن می فرماید :« فضّلتُکُم علی العالَمین»، ولی نتوانستند وظیفه خود را به درستی انجام دهند و فشل شدند که قرآن می‌گوید :« فَخَلَفَ مِن بعدهم خَلفٌ أضاعُوا الصّلاة ... فَبِما نقضِهِم میثاقَهم لعنّاهُم» (سوره مریم، آیه 59) و میثاق هم اعمّ از میثاق اطاعت و میثاق نصرت است که پایداری در هر دو میثاق، شرط ادامه اعطای این مأموریت بزرگ از سوی خدا است (یکی از مسائلی که می‌توان بر روی آن تحقیق کرد این است که ببینیم بنی اسرائیل در کجا و چگونه میثاق های الهی را نقض کردند).
امّت اسلام جایگزین بنی اسرائیل در تحقّق این مأموریت بزرگ است. امّت اسلام نیز دو جریان دارد: 1. جریان زمان پیامبر اسلام که خدا در قرآن بیان می‌نماید که ارتداد بر این جریان حاکم شد (البته منظور جریان غالب است) «و لئِن ماتَ أو قُتِلَ إنقَلَبتُم علی أعقابکُم»، «فسوف یأتِ اللهُ بقومٍ یُحِبُّهُم و یُحِبّونَه ...» (سوره مائده، آیه 54)، یا در سوره انعام آیه 89 بیان شده :« فإن یکفُر بها هولاء فقد وکّلنا بها قوماً لیسوا بها بکافرین». 2. جریانی که ائمّه هدی علیهم السلام آن را هدایت میکردند یعنی «الّذین یتّقون و یوتون الزّکاة و ...»
لذا پیشنهاد بنده این است که می‌توانید در کنفرانس و همایش خود بر روی این موضوع بحث و تحقیق کنید که ثمره بسیار خوبی خواهد داشت و همین بحث ها نیاز کنونی مردم است.

1403/09/06
کانال همایش بین المللی دکترین مهدویت
https://ayandehroshan.ir/vdcc.0qsa2bqpsla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین مطالب