گزارش دیدارهای بیستمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت
گزارش دیدارهای بیستمین همایش بینالمللی دکترین مهدویت؛ دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بینالمللی دکترین مهدویت با عضو جامعه مدرسین آیت الله کعبی
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام پور سید آقائی مدیر موسسه آینده روشن و مرکز تخصصی موعود حوزه علمیه قم با ارائه گزارش مبسوطی از روند فعالیت های بیستمین همایش دکترین مهدویت با موضوع «انتظار، سرعت تحولات جهانی و آینده جهان» ایشان را از فعالیت های همایش مطلع کرد.
آیت الله کعبی نیز ضمن عرض خوش آمد گویی و خدا قوّت برای دست اندرکاران برگزاری بیستمین همایش دکترین مهدویت ابراز داشتند در بحث تحولات جهانی بایستی بحران شناسی کرد و به دنبال پیدا کردن راه برون رفت از بحران بود. به عقیده بنده، تحولات جهانی بر دو نوع است: تحولاتی که ریشه تمدّنی دارد، تحولاتی که حاصل کنش و واکنش های جامعه بشری در عرصه های گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و غیره. تحولات نوع اول بیشتر در موضوع مهدویت و انتظار جای بحث دارد.
بشر امروزی با چهار بحران بزرگ روبرو است:
حاکمیت الحاد نظری و عملی در زندگی انسان معاصر(انسان منهای وحی و نگاه به خدا و آخرت)--> الحاد نظری مورد بحث در ساحت توحید است یعنی برای نفی خدا، ادلّه میآورند مثل کمونیستها. اما الحاد عملی یعنی زندگی بدون خدا که دلائل مختلفی از جمله شهوت گرائی، تکثر گرائی و قدرت طلبی منفی دارد.
اشتغال به زندگی فردی و بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی (نگاه فرد گرایانه و لیبرالی)--> یعنی هر فردی میخواهد از امکانات جهان، بیشتر از دیگری استفاده کند.
حاکمیت شیطان و طاغوت و قدرت های شیطانی و ایجاد مناسبات ظالمانه حاکم بر روابط بشری--> این مناسبات باعث تولید بحران های زیادی از قبیل بحران در مدیریت ظالمانه جهان (مثل حق وتو و ...)، بحران خانواده، بحران اخلاق و آداب، بحران امنیت، بحران فقر و غنا (برخوردار و آسیب پذیر)
نابودی داوطلبانه کرامت انسانی (مسخ هویت انسان به شکل داوطلبانه)--> هم اکنون افرادی در اروپا هستند که خودشان را به شکل حیوان در میآورند و دوست دارند بردگی کنند. قرآن میگوید :«أولئک کالأنعام بل هم أضلّ». این رفتارها نیز در اثر لذت جوئی و جدایی از معنویت است.
راه حلّ دین در مقابل این بحران ها نیز چند چیز است:
ایمان به خدا، مبدأ، وحی، آخرت و غیره (این ایمان در مقابل الحاد نظری و عملی است)
تولید عمل صالح با ابعاد گسترده آن (فردی و اجتماعی)
تغییر و تحوّلِ اجتماعی سیاسی بر مبنای وجود رهبری الهی--> یعنی داشتن طرح و برنامه برای مدیریت انسان صالح و شایسته.
این راه حلّها در سوره کوچک عصر در قرآن نیز آمده است. انقلاب اسلامی نیز بر مبنای این موارد بوده است یعنی انقلاب اسلامی، بازتولید ایمان به خدا بود، انقلاب اسلامی بازتولید عمل صالح بود، انقلاب اسلامی بازتولید حق مداری و عدالت طلبی با محوریت رهبری الهی و بازتولید کرامت انسانی بر پایه عمل صالح بود.
بر همین مبنا هم باید بیداری جهانی را رقم بزنیم. یعنی برای مردم دنیا بیان نماییم که دو نوع نگاه تمدنی هست: نگاه تمدنی که به افول بشریت می انجامد و نگاه تمدنی که باعث رشد و حیات بشریت میشود. قرآن میفرماید :«یا أیّها الّذین آمنوا إستجیبوا لله و لرسوله إذا دعاکم لما یُحْییکم ...» که در روایت از امام باقر (علیه السلام) هست که «لما یحییکم» یعنی «بالولایة».
النهایه تمدن سازی نوین بر پایه رهبری الهی و عمل صالح، نیازمند سه چیز است:
1. نقشه راه--> نقشه راه ساخت آینده به نظر بنده همان هفت راهبردی است که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که عبارت است از: گسترش علم و پژوهشی که در خدمت ایمان باشد (به عنوان مثال در هوش مصنوعی)، معنویت و اخلاق با محوریت خانواده، اقتصاد قوی، مبارزه برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد، خودباوری و خودکفایی، مرزبندی روشن با تمدنی غربی و دشمنان (طراحی عبور از غرب)، اصرار بر سبک زندگی اسلامی.
2. ابزار--> ابزار انسان معاصر، رسانه و هنر است. ما باید شهر بزرگ سینمایی بر مبنای ایمان و عمل صالح درست کنیم.
3. نیروی انسانی--> تربیت نیروهای مومنِ مجاهدِ پای کارِ دانایِ توانا که پرچمدار تحولات جهانی باشد.
موانع و آسیبهای تمدن اسلامی، از یکسو تمدن هراسی و از سوی دیگر زیر ساخت های تمدن غربی است که الحاد تولید کرده است.