مقدمه تشكيل گروه روانشناسي مهدويت در اوضاع فعلي، از امور مهم، ضروري و تأثيرگذار است. از طرفي دين به طور اعم و بحث مهدويت به صورت اخص در مسائل مختلف زندگي، روش و برنامه دارد و بدون توجه به اين ويژگي دين، نميتوان شرايط مناسب را براي رشد همه جانبه آدمي فراهم ساخت. اصولاً هر آنچه به انسان و حيات او مربوط ميشود، از قلمرو دين خارج نيست و بر مبناي آموزههاي وحي ميتوان درباره آن، اصول و روشهايي را تعيين و بیان كرد. از طرف ديگر، روانشناسي نيز آنچه را به حيات زيستي انسان و روان او مربوط ميشود را بر مبناي آموزههاي تجربي بررسي میکند. تعيين نقاط ارتباط بين دين و علم روانشناسي، كار ظريفي است كه در اين گروه انجام ميگيرد. گروه روانشناسي مهدويت داراي چند ويژگي است: 1. قصد داريم تا محصولات اين گروه، جنبه تحليلي، استدلالي و كاربردي داشته باشد و اگر موضوعي طرح ميشود، دلايل كافي براي بررسي و تبيين آن نيز بیان شود. 2. دين، مبناي اعتقادي قرار گرفته و سعي بر اين است تا به جلوههاي گوناگون دين و مهدويت در روانشناسي پرداخته شود. 3. تعدادی از متخصصان مهدويت و روانشناس در اين گروه، گردآمدهاند كه با توجه به تعامل مهدويت و علم روانشناسي، نگاهي نو ارائه ميشود. اهداف 1. شناخت و بررسي مباني روانشناسي و كشف ارتباط آن با مباني مهدويت؛ 2. شناخت هدفها و آثار نظام مهدويت و تحليل روانشناسي آنها؛ 3. تنظيم رابطة سه زمان حال، گذشته و آينده در مهدويت؛ 4. نيازسنجي و توجه به ابعاد مختلف نياز؛ 5. شناخت انحرافها و باورهاي بود و نمود غلط و تحليل روانشناسانه آنها؛ 6. شناخت رويكرد مهدويت در همه جنبههاي زندگي « فردي ـ اجتماعي»؛ 7. به كارگيري مؤلفههاي روانشناسي در مباحث مهدويت؛ 8. نگاه روانشناسي براي پذيرش جامعه آرماني مهدويت؛ 9. به كارگيري ابزار و روشهاي مختلف براي رسيدن به اهداف؛ 10. پاسخگويي به نياز جامعه و كشف تأثيرات اعتقاد به مهدويت از نظر روانشناسي. برنامهها 1. تحقيق و استخراج آيات مهدوي در زمینه مباحث روانشناسي؛ 2. تحقيق و استخراج روايات مهدوي در مورد مباحث روانشناسي؛ 3. بررسي و تدوين مباحث و سرفصلهاي علم روانشناسي طرحشدنی در مهدويت؛ 4. استفاده از سرفصلهاي روانشناختي تدوين شده و تبيين مباحث مهدوي از طريق آنها؛ 5. موضوعات تدوين شده با استفاده از آيات و راويات و مباحث تاريخي و كلامي توسط روانشناسان و تهيه متون مهدوي با رويكرد روانشناختي؛ 6. تهيه پرسشنامهها و تستها براي نظرسنجي و تحقيق ميداني در مباحث مربوط به مهدويت؛ 7. مطالعه و بررسي افكار و رفتارهاي گروههاي انحرافي و افراد دچار مشكل در مباحث مهدوي؛ 8. جستوجوي راهكارهاي علمي و عملي براي بهبود انحرافات گروهي و فردي؛ 9. تدوين متون و آوردن اين روشها در قالب مقاله و بروشور؛ 10. تهيه بروشورهاي مهدوي روانشناختي؛ 11. تدوين فرهنگنامه در زمينه روانشناسي مهدويت؛ 12. تدوين كتاب و جزوات درسي و غير درسي. بایستههای پژوهشی 1. نقش ایمان به منجی در سلامت روانی؛ 2. بررسی رابطه اعتقاد به مهدویت و مسئولیتپذیری؛ 3. بررسی رابطه مهدیباوری و همدلی و همنوایی با دیگران؛ 4. بررسی رابطه مهدیباوری و رفع تضادهای درونی؛ 5. نقش اعتقاد به مهدویت در خلاقیت و نوآوری؛ 6. نقش اعتقاد به مهدویت در پویایی و فعالیت؛ 7. بررسی آثار روانی ـ تربیتی انتظار؛ 8. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی انتظار؛ 9. شیوههای انتقال ارزشهای مهدوی به فرزندان؛ 10. بررسی رابطه مهدیباوری و امنیت روانی؛ 11. نقش مهدیباوری در امیدواری؛ 12. آرامش خاطر در پرتو انتظار سازنده؛ 13. بررسی ارزشی انتظار؛ 14. بررسی نمادها در فرهنگ مهدویت؛ 15. بررسی رابطه امید و انتظار؛ 16. بررسی رشد و تحول ابعاد آدمی در عصر ظهور؛ 17. رابطه اعتقاد به منجی و قدرت تحمل ناکامیها؛ 18. رابطه اعتقاد به منجی و اعتماد به نفس؛ 19. رابطه اعتقاد به منجی و صداقت و راستگویی؛ 20. بررسی فطری یا اکتسابی بودن منجیباوری؛ 21. نقش مهدیباوری در خودسازی؛ 22. نقش انتظار در صبر و بردباری؛ 23. بررسی نشاط و شادابی در فرهنگ مهدویت؛ 24. نقش مهدویت در کم شدن معضلات اجتماعی؛ 25. نقش انتظار در احساس شخصیت و هویت؛ 26. نقش انتظار در تقوا و پارسایی؛ 27. شخصیتشناسی امام مهدی(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؛ 28. بررسی روانشناختی علتهای غیبت؛ 29. بررسی نتایج روانی دو مرحلهای بودن غیبت؛ 30. رابطه پیشگویی غیبت با آرامش روان؛ 31. بررسی آثار روانی تربیت غیبت؛ 32. شخصیتشناسی منتظران؛ 33. رابطه فرهنگ موجود با فرهنگ مطلوب از منظر روانی؛ 34. بررسی و تحلیل گرایشها و افکار موجود؛ 35. روانشناسی زمانه (عصر نزدیک به ظهور)؛ 36. شخصیتشناسی سفیانی؛ 37. شخصیتشناسی یمانی؛ 38. شخصیتشناسی سیدحسنی؛ 39. شخصیتشناسی دجال؛ 40. شخصیتشناسی زمینهسازان ظهور؛ 41. شخصیتشناسی مخالفان امام در عصر ظهور؛ 42. بررسی نقش اقلیم و موقعیت جغرافیایی در شخصیت یاران اولیه دوران ظهور؛ 43. راهکارهای تبلیغی مباحث مهدویت؛ 44. بررسی روانشناختی علائم ظهور؛ 45. شخصیتشناسی اصحاب امام؛ 46. مردمشناسی عصر ظهور؛ 47. آسیبشناسی روانی تعیین وقت ظهور؛ 48. بررسی افراط و تفریط و جزئیگرایی در مباحث مهدویت؛ 49. شخصیتشناسی منکران مهدویت؛ 50. نظام تربیتی مهدویت؛ 51. آثار تربیتی ایمان به غیب و امام غایب؛ 52. بررسی اقدامات روانی ائمه برای زمینهسازی غیبت؛ 53. بررسی تأثیرات خشن جلوه دادن سیره امام؛ 54. بررسی آثار اعتقاد به وجود امام؛ 55. بررسی تأثیرات القاب و اسماء امام در مردم؛ 56. بررسی آثار دعاهای مرتبط با امام؛ 57. بررسی نقش روانی دیدارها با امام عصر؛ 58. بررسی نقش روانی عریضهنویسی؛ 59. بررسی نقش روانی عرضه اعمال بر امام در منتظران؛ 60. نهی از قیام قبل از ظهور و آثار تربیتی آن؛ 61. شرایط روانی ظهور؛ 62. بررسی تأثیرات روانی مدعیان نیابت و مهدویت در افراد؛ 63. رابطه اعتقاد به رجعت با سلامت روان؛ 64. شخصیتشناسی ابدال و اوتاد؛ 65. بررسی آثار روانی رجعت ائمه؛ 66. رابطه دجال و تشویش روانی در افراد؛ 67. بررسی اوضاع روانی جامعه در عصر ظهور؛ 68. تأثیرات روانی استعجال در جامعه؛ 69. بررسی روانشناختی رابطه تجربه دینی و دیدار با امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؛ 70. تحلیل روانشناختی انتظارات زائران مسجد مقدس جمکران؛ 71. بررسی پیآمدهای روانی تربیتی زائران اماکن منسوب به امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف)؛ 72. بررسی انگیزههای روانی تربیتی زائران اماکن منسوب به امام عصر(عجّل الله تعالی فرجه الشریف). موضوعهای پژوهشی 1. نقش ایمان به منجی الف) سلامت روانی فرد؛ ب) سلامت روانی خانواده؛ ج) سلامت روانی جامعه. 2. شخصیتشناسی امام مهدی (شخصی و شخصیتی) الف) ویژگیهای فردی: ـ ظاهری ـ برونی؛ ـ معنوی ـ درونی. ب) مقایسه منجی در ادیان دیگر؛ ج) مقایسه پیشگوییها در مورد ویژگی خاتم اوصیا با خاتم انبیا. 3. تحلیل روانشناختی علل غیبت؛ 4. تحلیل روانشناختی حوادث زمینهساز غیبت: الف) پیشگوییها؛ ب) دو مرحلهای بودن غیبت؛ ج) سیره عسکریین. 5. آثار روانی تربیتی غیبت (مثبت ـ منفی): الف) آثار تربیتی غیبت؛ ب) فواید امام غایب. 6. آثار روانی تربیتی انتظار: الف) بررسی و تبیین فرهنگ موجود؛ ب) بررسی و تبیین فرهنگ مطلوب؛ ج) شخصیتشناسی منتظران. 7. روانشناسی زمانه الف) بررسی و تحلیل گرایشها و افکار موجود؛ ب) بحث روایات (اوضاع و احوال قبل از ظهور). 8 . تحلیل روانشناختی حوادث زمینهساز ظهور؛ 9. تحلیل روانشناختی تعیین نکردن وقت و علایم ظهور؛ 10. بررسی روانشناختی شرایط ظهور؛ 11. بررسی روانشناختی موانع ظهور؛ 12. بررسی روانشناختی راهکارهای تسریع در ظهور؛ 13. فنون و شیوههای تبلیغ مباحث مهدویت از دیدگاه روانشناختی و تربیتی؛ 14. توجیه روانشناختی حوادث ظهور: الف) عوامل روانی پیروزی؛ ب) ... . 15. تحلیل روانی تربیتی ویژگیهای پس از ظهور؛ الف) فردی: ـ عاطفی؛ ـ فکری. ب) اجتماعی: ـ حکومت؛ ـ جامعه. 16. تحلیلروانی ـ تربیتی یاران مهدی؛ 17. تحلیل روانی ـ تربیتی مخالفان مهدی؛ 18. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی ظهور؛ 19. آسیبشناسی روانی تربیتی برداشتهای انحرافی: الف) افراطها؛ ب) تفریطها؛ ج) جزئینگریها (نگاه انحصاری به مباحث مهدویت). 20. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی بیدقت در آیات؛ 21. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی طرح مباحث غیر ضرور؛ 22.آسیبشناسی روانی ـ تربیتی پیروی نکردن از نیابت عامه (ولایت فقیه)؛ 23. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی فرقههای انحرافی؛ 24. آسیبشناسی روانی ـ تربیتی انکار و مبارزه با مهدویت؛ 25. نظام تربیتی مهدویت: الف) مفهوم تربیت؛ ب) اهداف تربیت؛ ج) شیوههای تربیت؛ د) مراحل تربیت؛ هـ) صفات مربی؛ و) بایستههای تربیتی؛ ز) راهکارهای درمانی براساس مهدویت.