در زمان ظهور امام قائم(عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به جهت اصلاح مبادی و پیشفرضهای مؤثر در علم تجربی، در بستر دینی موجود، بین علم، تکنولوژی و دین نسبت گفتوگو یا وحدت خواهد بود و همة اینها وسیلة کمال و تعالی انسان به شمار خواهند رفت.
در سال 1977 میلادی اولین کنفرانس بینالمللی آموزش و پروش اسلامی با شرکت بسیاری از متفکران جهان اسلام در مکة معظمه برگزار شد. در بخشی از قطعنامه این کنفرانس آمده است:
... پس آموزش و پرورش باید به دو هدف واصل شود: اولاً، باید انسان را قادر سازد که خدایش را بشناسد به طوریکه او را با اعتقاد کامل به وحدانیتش عبادت کند، آداب دینی را به جا آورد و از شریعت و دستورهای خداوندی تبعیت کند؛ ثانیاً، باید وی را قادر سازد که راههای خداوند در جهان را بشناسد، زمین را مورد اکتشاف قرار دهد و تمام آنچه خداوند خلق کرده است، بهکار برد تا ایمانش را حفظ کند و دینش را در پرتو آنچه خداوند در قرآن مقرر کرده است، تقویت نماید.
آری در جهانبینی اسلامی، علم تجربی، وسیلهای برای شناخت این راههای الهی در جهان و نهایتاً تقویت ایمان است و به بیان علامه جوادی آملی، اسلام، علم تجربی و مانند آن را تفسیر صحیح کتاب تکوینی خدای سبحان میداند.